söndag 31 mars 2013

Äventyr på mossen och gaffatejpens välsignelse

Igår morse gav vi oss av - jag, svärfar och en svåger - på ett litet äventyr. Vi tog bilen från Nyköping och innan Kolmården tog vi av och körde fem kilometer på en liten grusväg och kom så fram till Fjällmossen. Vi tog fram skidorna och i nästan två timmar skidade vi fram i lugnt tempo, mestadels över mossen men också en och annan bökig tur genom skogarna som omgärdade Fjällmossen.

Jag tror att det var välgörande alternativ träning med paus från löpning och styrketräning. Det blev mycket stakning i ett så gott som helt flackt landskap, en upplevelse för både kropp och själ. Solen värmde och skaren övergick snart i mjuk snö som stavarna sjönk ner några decimeter i. Tricket blev att träffa hålen där tidigare åkare satt ner sina stavar; där kunde stavarna ofta få fäste och inte sjunka ner så långt.

Med mig hade jag också min nylagade vätskeblåsa. Den har läckt under flera månader och först för ett par dagar sedan lokaliserade jag läckan. Jag använde gaffatejp och som väntat slöt den hermetiskt tätt. Så nu har jag äntligen en ryggsäck som bara blir blöt av svett och inte av läckande vatten.

Strålande morgon i Fjällmossens naturreservat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar