söndag 12 maj 2013

Fusk

Söndag 12 maj 2013 kl. 23:58. Kay ligger påklädd och snusar i sängen bredvid mig. Vi har tagit in på ett kombinerat hotell och härbärge i Camino de Compostela. I vårt rum finns även en tom våningssäng som vi hoppas förblir tom även i morgon. Det är skönt att ha ett eget rum och slippa snarkande pilgrimer plus att kunna sova så länge vi vill på morgonen.

Vandringen är slut och vi har nått vårt mål, inte på det sätt vi föresatt oss, men ändå på vårt alldeles egna vis. Jag har fått rannsaka mina motiv och brottats med begreppet fusk som dykt upp både hos mig själv och pilgrimer jag mött på vägen. Olika definitioner av fusk är bland annat följande:

- att gå och inte springa
- att inte gå varje dag
- att inte gå hela sträckan
- att åka buss eller tåg
- att inte sova på härbärgen
- att skicka packningen med buss

Jag har brutit mot de flesta av dessa regler och jag hoppas att jag lärt mig detta: Man får göra som man vill och andra behöver inte göra som jag! Och det finns inget rätt sätt och därmed inget fusk. Det är ganska befriande att sänka garden och slippa vara domare, både över mig själv och andra.

Två pilgrimer framför katedralen i Santiago de Compostela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar