fredag 10 maj 2013

Vad äter en pilgrim?

Torsdag 9 maj 2013 kl. 18:14. Snart dags att äta efter att vi sovit och slumrat på vårt härbärge. Så en liten översikt av maten tycks vara på sin plats.

Frukost: Om vi äter på härbärgen är det skorpor/kex/vitt bröd som gäller. Till detta serveras smör eller margarin och jordgubbs- och aprikossylt samt kaffe, te och i vissa fall chokladdryck. Annars äter vi färsk och torkad frukt samt nötter medan vi går.

Lunch: Äter vi på en bar blir det oftast någon form av omelett, antingen tortilla (omelett och potatis) eller omelett som pålägg till en macka. Lyckas vi få tag på gaspacho på tetra har det blivit gående lunch med förslagsvis en avokado. När jag gått själv har jag flera gånger ätit kikärtor, oliver, någon grönsak och baguette.

Middag: För det mesta har det blivit pilgrimsmeny, en trerätters måltid med sallad, soppa, pasta eller äggrätt och efterrätt av olika modeller.

Mellanmål: Färsk och torkad frukt med nötter, juice, sojamjölk eller något på någon bar.

Hemma äter jag i princip bara veganmat, men inför denna resa bestämde jag mig för att även äta mjölkprodukter och ägg. Detta dels för min egen bekvämlighet och att försäkra mig om ett tillräckligt näringsintag men också av omtanke för Kay så att vi inte skulle behöva ägna alltför mycket tid åt att leta passande mat. Det har också blivit oerhörda mängder sötsaker, något som jag annars inte äter ofta. När jag kommer hem ska det bli skönt att återgå till gamla vanor och kanske en och annan matexcess.

Denna mat bygger en pilgrims kropp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar